A sakk jó játék ! Vagy mi is?
"De nem sértő korlátozás-e a sakkot egyszerűen játéknak nevezni?
Nem tudomány, nem művészet-e egyúttal, mely úgy lebeg e kategóriák között, mint Mohamed koporsója ég és föld között?
Az ellentétek sajátos, egyszeri összetalálkozása: ősrégi és örökké új természetében mechanikus, de csak a képzelet eleveníti meg, szűk mértani térre szorul, és ugyanakkor kombinációs lehetőségeiben határtalan. Szüntelenül fejlődik, és teljesen terméketlen.
Olyan gondolkozás, amely semmihez sem vezet.
Matematika, ami semmit ki nem számít, művészet, ami nem hoz létre műveket, anyagtalan szobrászat.
S mindezek ellenére lényében és létében tartósabbnak bizonyult minden törvénynél, minden más alkotásnál. Egyetlen játék, amelyet minden idők minden népe egyaránt magáénak vallott, amelyről senki sem tudja, melyik isten hozta a földre, hogy unalmat űzzön, elmét élesítsen, lelkeket hevítsen. Hol itt a kezdet, hol itt a vég?"
/Stefan Zweig: Sakknovella
Potenciális sakkjátszma zenére:
A videóösszeállítást készítette: "vasyetty" 2011-március.
Jó szórakozást! Katt a képre!
Potenciális sakkjátszma zenére:
A videóösszeállítást készítette: "vasyetty" 2011. március
Jó szórakozást! Katt aképre!
A sakk és a tudomány kapcsolatáról Kállai Gábor legendát idéz: a sakk feltalálója azt kérte az őt megjutalmazni szándékozó maharadzsától, hogy annyi búzaszemet adjon neki, amennyiből a 64 mező első négyzetére 1, a másodikra 2, a harmadikra 4, a negyedik re 8, az ötödikre 16 búzaszemet és így tovább, mindig kétszerte többet lehessen rakni. A maharadzsa rábólintott a kérésre –tudósai azonban kiszámították, hogy anynyi búzaszem az egész világon sincs.
Az pedig már nem legenda, hogy XIX. század derekán Gauss, „a matematika fejedelme” 72 megoldást talált arra a feladatra: nyolc vezért hányféleképpen lehet úgy elhelyezni a sakktáblán, hogy ne üthessék egymást. Később más matematikusok nem kis fáradsággal hússzal megtoldották ezt a számot – ma ez a feladat egy számítógépnek villanásnyi idő csupán. Ugyancsak Gauss meditált el azon, hogy különböző nagyságú táblákon miképpen lehet elhelyezni különféle – négyzetekből álló – alakzatokat. Gauss nem mindig boldogult önnön felvetéseivel, és sok hasonló esetben ma is megbénulnánk a számítógép segítsége nélkül.
A nagymester a számítógépes programokat nemcsak azért tartja mérföldkőnek a sakk jelenében, mert tengernyi játszma másodpercek alatt előhívható a rendszerből, hogy segítse a sakkozók általános és adott ellenfél elleni felkészülését. Hanem azért is, mert a versenysakk képviselőit rádöbbentette az objektivitás fontosságára. Vagyis arra, hogy ki-ki ne csak a saját logikája, hanem ugyan-olyan szigorúan az ellenfélé szerint is gondolkodjon. Ahogy a számítógép is teszi, amikor akár kilenc lépéspárt is megvizsgál – és az „ellenfél fejével” is a legeslegjobb lehetőséget választja. A számítógéphez hasonlóan nekünk is minden lépéspár után újra végig kell gondolnunk, hogy mi a legjobb folytatás. A számítógépnek nincsenek érzelmei, elfogultságai. Garri Kaszparov egyebeken kívül azért nem szeretett gép ellen játszani, mert az – ember ellenfeleivel ellentétben – nem tisztelte világbajnok voltát, nem voltak vele szemben kisebbségi érzései; 1996-ban le is győzte őt a Deep Blue.
Segít a sakkozónak a pszichológus, az erőnléti szakember és az orvos is – egyébiránt a nagy versenyeken a sakkozóknak ugyanolyan doppingvizsgálatokon kell részt venniük mint az atlétáknak, az úszóknak vagy a súlyemelőknek. Játszmánként két kávé vagy két kóla a megengedett „ajzószer”.
De a sakk – hangsúlyozza Kállai Gábor – képes viszonozni is a számítógép segítségét. Mielőtt az Egyesült Államok elkezdte volna az iraki háborút, a stratégák azon gondolkodtak, akkor lesz-e kisebb emberveszteségük, ha viszonylag kisebb erejű, de gyors vagy nagyobb erejű, de viszonylag lassú erőkkel indítanak támadást. A döntésük előtt megkérdeztek egy ausztráliai katonastratégiai kutatócsoportot. És annak egy a válaszhoz sakkprogramot felhasználó tanácsát is megfogadva indították el a támadást könnyebb fegyverzetű, de gyorsabb egységekkel – és ez a döntés a kitűzött cél tekintetében jó eredménnyel járt.
Potenciális sakkjátszma zenére:
A videóösszeállítást késítette: vasyetty 2011. március
Jó szórakozást! Katt a képre!
A sakk és a gyerekek
De vannak békésebb példák is – mondja végezetül a nagymester –, gondoljunk csak a sakknak az oktatásban felhasználható lehetőségeire. A sakk a gyerekeket – már a legkisebbeket is – logikus gondolkodásra, állhatatosságra, önnön csalhatatlanságuk téveszméjének elvetésére, „tudós emberfő” lehetőségük felismerésére neveli; mintegy „ráadásul” pedig átélhetővé tehetik azt az élményt, hogy legyőzhetnek náluk idősebb, gazdagabb, a társadalmi hierarchiában fölöttük álló ellenfelet is.
„Hasonló a vitézség (értsd: hadtudomány) a sakkjátékhoz: szemesnek kell lenni az embernek, és gondosnak minden gyalogra, minden lovasra, minden bástyára és minden egyéb fára (értsd: bábra) minduntalan szorgalmatos gondot kell viselni. De mégsem elég ez: valamint az maga fájára az ember visel gondot, szintén úgy kell az ellenségére, és minden gyalognak s minden legalábbvaló fának igyekezeteit penetrálni és általjárni kelletik, egyébiránt bizonyára egy rossz gyalog a királynak sakk-mattot fog adni, azaz úgy megszorítja, hogy ki nem tud helyéből menni, hanem ott vesz.”
(Zrínyi Miklós Vitéz hadnagy című, a XVII. század derekán írott munkájából).
Ismerkedj a sakkal itt: